Ozdobiony płytami modnymi, które zostały rozwinięte w aerodynamiczne skrzydła, które stały się motywem przewodnim Pershinga, agresywnie dynamicznym profilem, szybkimi liniami, które emanują poczuciem prędkości nawet podczas cumowania w porcie oraz rzeźbionymi czarnymi szybami, które przecinają i wieńczą lśniący metaliczną bielą kadłub, jeszcze zanim zabrzmi pierwszy dzwonek, nie ma wątpliwości co do rodowodu tego jachtu.
Najnowszy model od włoskiego budowniczego luksusowych jachtów Ferretti jest pierwszym w jego gamie “Generation X”.
Pershing 5X jest wynikiem współpracy pomiędzy Działem Inżynierii Ferretti Group, Komitetem Strategii Produktu oraz Studiem Projektowym Fulvio De Simoni. Według Pershinga, coupé stanowi “nowy, zaskakujący rozdział w 30-letniej historii” firmy.
Jacht motorowy o długości 54,2 stopy ma sportowe linie i maksymalną szerokość 14,4 stopy. Posiada kilka wyraźnych cech stylistycznych, takich jak boczne skrzydła chroniące kokpit i cztery okna po każdej stronie kadłuba, każde z eliptycznymi bulajami. Do garażu Pershinga 5X można wejść z plaży, gdy drzwi są otwarte, natomiast do kokpitu można się dostać po kilku stopniach na prawo od drzwi garażowych lub przez ukryty trap. Kokpit wyposażony jest w duży pokład słoneczny, zagłówek i drugą sofę.
Obszar ten można oddzielić lub połączyć z salonem za pomocą specjalnego systemu otwierania i zamykania szklanych drzwi i przeszklonej powierzchni. Przeszklona powierzchnia nad kokpitem może być podnoszona elektrycznie, natomiast dwie części szklanych drzwi mogą być otwierane lub zamykane oddzielnie: górna może być ręcznie odchylana w kierunku zewnętrznego panelu sufitowego; dolna otwiera się do wnętrza, tworząc przegrodę między salonem a kokpitem.
Pozwala to również na przekształcenie pokładu w otwartą przestrzeń od dziobu do rufy lub na oddzielenie wnętrza od zewnątrz w zależności od warunków pogodowych. Na dole, główny pokład może pochwalić się lakierowanymi ramami i tkaninami w miękkich odcieniach szarości, przeplatanych ciemniejszymi i kontrastującymi detalami. Podłoga wykończona jest w podobnym, szarym odcieniu dębu.
Duże okna na wszystkich czterech burtach sprawiają, że jest tu mnóstwo naturalnego światła. Nad stanowiskiem sternika znajduje się duży przesuwny szklany dach.
Pershing 5X – WNĘTRZE
Model 5X jest pierwszym Pershingiem poniżej 60 stóp, w którym właściciel może cieszyć się pełnoprawną kabiną główną z łazienką i jadalnią przed kambuzem.
Jest też podwójna kabina VIP, wyposażona w łazienkę i jadalnię naprzeciwko kambuza. Pershing 5X jest dostępny w dwóch konfiguracjach silnikowych. Bliźniacze Volvo IPS950 D11 o mocy 725 KM, z napędem typu Z i przeciwbieżnymi śrubami napędowymi daje prędkość przelotową 30 węzłów i maksymalną 36 węzłów. Alternatywnie, właściciel może zdecydować się na bliźniacze silniki CAT 12.9 o mocy 1000 KM każdy oraz napędy powierzchniowe Top System 75X, co daje prędkość przelotową 41 węzłów, a maksymalną 45 węzłów.
Kokpit Pershinga 5X
Pershing 5X dostępny jest z dwoma silnikami – bliźniaczymi jednostkami CAT 12.9 o mocy 1000 KM, połączonymi z napędami Top System 75X lub dwoma silnikami IPS 950 Volvo D11 o mocy 725 KM każdy, z napędami typu Z i przeciwbieżnymi śrubami napędowymi – jednostka, którą testowaliśmy na morzu, była wyposażona w te ostatnie, co pozwala na zainstalowanie na życzenie przydatnych urządzeń sterowych, takich jak dynamiczne pozycjonowanie, wektorowy joystick i system automatycznego trymowania w technologii Interceptor.
Gdy kapitan wyprowadził jacht z miejsca postoju, poświęciliśmy chwilę na sprawdzenie części rufowej 5X, która rozpoczyna się na rufie stałą platformą kąpielową, choć może być też wersja hydrauliczna, która pozwoli na przewiezienie tenderów Williams 280 jet rib. Po zwodowaniu tenderów i zamontowaniu poręczy, dla młodszych gości powstaje zgrabny basenik z wodą morską o głębokości do 0,6 m. Za płytą pawężową znajduje się garaż na zabawki takie jak SeaBobs, dmuchane zabawki czy zwijany tender.
Wchodząc do kokpitu, z przyjemnością zauważymy, że “skrzydła” posiadają wstawki z przyciemnianego szkła, co zapewnia dodatkową ochronę miejsca do siedzenia bez ograniczania pola widzenia. Nad pawężą znajduje się szeroki leżak, a bankiet w kształcie litery L otacza lewą burtę. Przednia przegroda pomiędzy kokpitem a głównym salonem okazuje się być kolejnym ukrytym zachwytem, podnosząc się i przesuwając po naciśnięciu przycisku, aby zapewnić płynną interakcję pomiędzy przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną, która tak bardzo definiuje gatunek Open.
Odpoczywając na leżaku i rozsiadając się na kanapie w kokpicie, odkryliśmy jeden problem, który może wymagać rozwiązania – nie ma miejsca na odstawienie kieliszka pomiędzy kolejnymi łykami. Pod siedzeniem znajduje się mała lodówka, a następna w kambuzie na dolnym pokładzie, która pomoże w przygotowaniu nalewki na czas. Niezależnie od naszych wcześniejszych uwag na temat małych wad w funkcjonalności kokpitu, które można łatwo naprawić, musimy wyrazić, jak wielkie wrażenie zrobił na nas Pershing 5X.
Atmosfera szklanej bańki
Wewnątrz, w głównym salonie panuje lekka i przestronna atmosfera szklanej bańki, z otwieranym szklanym szyberdachem nad głową. Opcjonalnie nad sterem można zamontować dodatkowy, chowany panel szklany, który jeszcze bardziej zoptymalizuje charakter salonu. Schodząc centralną drogą do dolnego pokładu znajdziemy przestronną, pełnoburtową sypialnię główną z łazienką. Projektanci przewidzieli również parę wygodnych foteli służących jako jadalnia. Kabina VIP jest bardziej przestronna niż można by się spodziewać. W wersji, którą testowaliśmy, jadalnia na lewej burcie jest obsługiwana przez niezwykle praktyczny kambuz na prawej burcie, choć istnieje opcja z dodatkową kabiną dla gości lub załogi.
Szybując szybko nad lazurowymi wodami, zamieniliśmy się miejscami z kapitanem, aby sprawdzić Pershinga 5X w praktyce. Manewrowanie na wolnych prędkościach okazało się być zgrane, ale to kiedy przepustnice są wystrzelone i myśliwiec tańczy na palcach, zaczyna się prawdziwa zabawa. Czyste przyspieszenie do samolotu z minimalnym wznoszeniem się dziobu charakteryzuje wczesną szarżę na horyzont, po czym szybko wznosi się do prędkości przelotowej 30 węzłów.
Płynąc pewnie przez zakręty i obroty, Pershing 5X prostuje się, aby dostarczyć szybkie uderzenie do prędkości maksymalnej 35 węzłów. Oddaliśmy ster nieco żałując, że nie mogliśmy wypróbować jednostki wyposażonej w silnik Cat. Osiągając maksymalną prędkość 45 węzłów, ma się wrażenie, że Pershing 5X naprawdę dostarczy prawdziwych wrażeń. Naszym zdaniem zespół Pershinga doskonale zaadresował rynek, który chce przyciągnąć: nowe jednostki w klasie Open, młode rodziny i pary, które cenią sobie styl, jakość i osiągi.