Szkoda transportowa – twoje prawa i obowiązki w pigułce

Szkoda transportowa – twoje prawa i obowiązki w pigułce

 

Transport towarów, zarówno w kraju, jak i za granicą, niesie ze sobą ryzyko uszkodzenia, zaginięcia bądź całkowitej utraty przesyłki. Każda z tych sytuacji może skutkować powstaniem szkody transportowej. Dowiedz się, jak skutecznie dochodzić swoich praw i zabezpieczyć interesy firmy w przypadku problemów z przewoźnikiem.

Czym jest szkoda transportowa? Definicja i podstawy prawne.

Szkoda transportowa to uszczerbek majątkowy powstały wskutek nienależytego wykonania umowy przewozu. Może obejmować:

  • uszkodzenie przewożonego towaru,
  • częściową lub całkowitą utratę przesyłki,
  • opóźnienie w dostawie.

Zakres odpowiedzialności za szkody transportowe określają m.in.:

  • Kodeks cywilny,
  • Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe,
  • Konwencja CMR (dotyczy międzynarodowego transportu drogowego).

Odpowiedzialność przewoźnika – kiedy przewoźnik ponosi winę?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przewoźnik odpowiada za towar od momentu jego przyjęcia do transportu aż do jego wydania odbiorcy. W razie wystąpienia szkody, to na nim spoczywa ciężar dowodu, że szkoda nie powstała z jego winy.

Wyłączenie odpowiedzialności może mieć miejsce jedynie w przypadkach:

  • działania siły wyższej (np. klęski żywiołowe),
  • występowania wad własnych towaru,
  • niewłaściwego załadunku przez nadawcę.

Obowiązki nadawcy – jak zabezpieczyć przesyłkę przed szkodą transportową?

Z punktu widzenia prawa przewozowego, nadawca towaru zobowiązany jest do:

  • odpowiedniego zapakowania towaru,
  • oznaczenia przesyłki zgodnie z jej właściwościami,
  • przekazania przewoźnikowi wszystkich istotnych informacji (masa, rodzaj ładunku, warunki przewozu).

Prawidłowe wykonanie tych obowiązków pozwala uniknąć sporów o odpowiedzialność i zwiększa szansę na skuteczne dochodzenie roszczeń.

Obowiązki odbiorcy – odbiór przesyłki i dokumentacja szkody

Przy odbiorze przesyłki odbiorca powinien dokładnie sprawdzić jej stan zewnętrzny oraz zawartość w obecności przedstawiciela przewoźnika. W sytuacji, gdy zostaną zauważone jakiekolwiek uszkodzenia, braki lub nieprawidłowości, należy natychmiast sporządzić szczegółowy protokół szkody, który powinien być podpisany zarówno przez odbiorcę, jak i przedstawiciela firmy transportowej.

Wszystkie niezgodności lub szkody muszą być zgłoszone do przewoźnika w określonym terminie, zgodnym z regulaminem świadczenia usług transportowych. Sporządzony protokół szkody stanowi podstawowy i niezbędny dokument dowodowy, który będzie wymagany przy rozpatrywaniu reklamacji przez przewoźnika lub ubezpieczyciela w celu uzyskania odszkodowania lub naprawienia powstałych szkód. Zaniedbanie obowiązku sporządzenia protokołu może skutkować odrzuceniem reklamacji i brakiem możliwości uzyskania rekompensaty.

Podsumowanie – dochodzenie roszczeń z tytułu szkód transportowych

Szkoda transportowa nie musi oznaczać poważnych strat. Dzięki świadomości prawnej oraz przestrzeganiu określonych procedur można skutecznie dochodzić swoich praw. W przypadku wystąpienia szkody niezwłocznie zgłoś reklamację, a także zbierz pełną dokumentację.

Jeżeli szukasz pomocy specjalistów – dzięki wieloletniemu doświadczeniu w zakresie dochodzenia roszczeń transportowych, Helpum pomoże Ci odzyskać należne odszkodowanie i zabezpieczyć interesy Twojej firmy. Skontaktuj się z nami już dziś!